POUČENÍ PO CHIRURGII

POUČENÍ PO CHIRURGII Pro kvalitní a bezpečný výkon je důležité , aby pacient lékaře informoval o všech důležitých aspektech , které mohou mít význam pro plánovaný výkon. Je to jak pro ochranu personálu, tak především pacienta samotného. Lékaři je třeba aktivně nahlásit zejména stavy zvýšeného krvácení, léčbu onemocnění srdce a vysokého tlaku, lasthma bronchiale, alergie a rizika anafylaktické reakce, éčbu cukrovky, záchvatovitá onemocnění, riziko infekční endokarditidy, užívání léků na řídnutí kostí, infekční nemoci ( HIV, žloutenka TBC a další) a také případnou graviditu, zejméma při plánovaném RTG snímku. Všechny chirurgické výkony prováděné na našem pracovišti mají mnoho společného. Obecně platí, že dobrá příprava a poučení pacienta o správné péči přináší výrazné omezení množství a tíže komplikací a urychluje celkové hojení. Obecně platí, že , pokud to situace umožňuje, je dobré provádět výkony až po zvládnutí akutního zánětlivého stavu. V opačných případech nemusí dobře zabírat anestezie a existuje vyšší výskyt pooperačních komplikací. Naše pracoviště nedisponuje možnostmi analgosedace nebo celkové anestezie a nespolupracuje toho času s anesteziologem. Většinu výkonů provádíme v místním či svodném znecitlivění, které blokuje účinně vnímání bolesti při výkonu i několik hodin po něm. Během operace je možné cítit jen vjemy tlaku, tahu či vibrací, na které znecitlivění nemá vliv. Před výkonem bývá důležitá předoperační příprava. Doporučujeme pacientům zhruba dva dny dopředu používat výplachovou kůru speciální ústní dezinfekčnjí vodou s chlorhexidinem 5x denně na 30 sekund. U pacientů s celkovými onemocněními (cukrovka, snížení imunity, riziko infekční endokarditidy či fokální infekce, stavy po podání léků na osteoporozu) bývá často podávána tzv.antibiotická clona. Jedná se o jednorázové nebo i plné podání antibiotik a léku, které zmenšují riziko zánětu v operační ráně po výkonu. Tyto léky, většinou penicilinové antibiotikum ( v případě alergie alternativní lék) jsou podávány dle schématu , upřesněném individuálně lékařem. Aby se zabránilo nevolnosti při výkonu je dobré se zhruba hodinu před výkonem lehce najíst či se napít sladkého pití. Tehdy je možné a výhodné také již preventivně spolknout a zapít prášek proti bolesti k omezení pooperační bolesti. Všechny chirurgické výkony jsou vedeny přístupem přes dutinu ústní. Nevzniká tedy žádná jizva na kůži obličeje ani krku. Každý operační výkon je spojen s bolestí a otokem. Otok vzniká následkem odtahování tkáně při operaci a vlastním chirurgickým výkonem. Velikost a trvání otoku tváře závisí na řadě faktorů zejména na délce a náročnosti výkonu a jeho lokalizaci. Velmi často se po výkonu vyskytuje krevní podlitina (modřina). Po chirurgickém výkonu na horní čelisti bývá otok větší a může se rozšířit i na dolní oční víčko. Pooperační otok lze významně potlačit ledovými obklady v prvních třech dnech po výkonu, kdy se otok zvětšuje. Od třetího dne dochází postupně k jeho ústupu. Pokud otok přetrvává nebo se kombinuje s teplotou nad 38°C kontaktujte prosím naše pracoviště. V případě komplikovaného průběhu hojení je možné dodatečně podat ATB či vypustit zhnisanou modřinu. Jakmile přestane učinkovat místní znecitlivění (doba trvání je opět individuální a pohybuje se od 2 do 5 hodin), začne se postupně objevovat bolest v místě rány. První tabletu proti bolesti doporučujeme spolknout dvě hodiny po výkonu a pokračovat se třemi tabletami denně přibližně první tři dny po operaci. Zcela běžná analgetika (například ibuprofen) dokáží velmi dobře tlumit bolest. Potřeba analgetika je nepochybně individuální a záleží jak je pacient zvyklý tabletky proti bolesti užívat. Využití preparátů autologní plazmy pomáhá výrazně tlumit dobu trvání a intenzitu pooperační bolesti, ale ani tato procedura není schopna bolest zcela potlačit. Čerstvá rána vyžaduje alespoň tři hodiny klid!!! Je třeba nejíst, nepít a nevyplachovat ústa. To je zásadní předpoklad pro dobré hojení. Bezprostředně po výkonu většinou vkládáme do úst tampón „do skusu“, kterým stlačíme operovanou oblast, a tak zastavujeme krvácení a chráníme ránu před slinami. Tento tampon umožňuje zpevnění krevní sraženiny v ráně, čímž se urychlí hojení, zmenší bolest a modřinu. V den operace je důležité se vyhnout vyplachování úst, které může vyvolat i silné krvácení. Pokud by krvácení došlo , je možné skousnout do navlhčeného cumlu čistého plátěného kapesníku na 30 minut a případně zákus opakovat. Vyplachování krvácení zhorší a je třeba se mu vyvarovat. Narůžovělá slina může být přítomná i druhý den, zejména po vytažení zubu moudrosti a není komplikací. Rána by však neměla silně krvácet již po několika hodinách po operaci. Pokud tomu tak je, prosím kontaktujte lékaře, který ošetření provedl. Zásadním důvodem bolesti a komplikací po výkonu je, že se do rány dostanou zbytky potravy. Pacienti jsou poučeni, aby jedli teprve až přestane působit lokální znecitlivění, aby se nepokousali a neporanili operované místo. Pacient může pít cokoli co není horké. Po výkonu je doporučena kašovitá strava a od večera pasivní výplachy doporučenou ústní vodou. Ty je moýno později nahradit vychladlým odvarem heřmánku , šalvěje nebo řepíku zajišťující odplavení zbytků potravy. Rozhodně není vhodné používání běžných ústních vod s alkoholem (např. Listerin) po dobu alespoň 14 dní po výkonu. Výplachy je třeba provádět jemně a bez bublání, po jídle zhruba na 30 sekund. Zuby v okolí rány je dobré čistit běžným kartáčkem bez dotyku dásně mírnými krouživými pohyby a klidně bez pasty na sucho. Vhodné jsou také speciální jemné chirurgické kartáčky. Po výkonu je pacient standartně schopen i odjet automobilem. V individuálních případech vyššího sklonu k mdlobě doporučujeme raději přítomnost doprovodu druhé osoby. U osob do 18 let je přítomnost doprovodu ze zákona bezpodmínečná i při konzultaci i kontrolu a i na výkon samý. Po operačním výkonu může být pacient mírně unavený a může mít i zvýšenou teplotu do 38° C. Pokud se objeví horečka (teplota nad 38º C) s příznaky zánětu a celkové schvácenosti , kontaktujte prosím svého ošetřujícího lékaře. Na výkony zubní chirurgie , které jsou plánované povahy , není obecně indikována týdenní pracovní neschopnost. Je ale vhodné zvážit, zda si s ohledem na typ vykonávané profese a výkonu nesjednat se zaměstnavatelem či ve škole několik dní volna po výkonu , s ohledem na možné omezení mluvení vlivem bolesti a otoku a dodržování pooperačních režimových opatření. Nedoporučujeme po větších výkonech zhruba na nejbližších 14 dní náročnou tělesnou námahu či zahraniční cesty. Pacienti téměř po všech operačních výkonech mají v ústech nevstřebatelné stehy, které nečiní většinou větší obtíže, a které odstraňujeme po 7-14 dnech po výkonu. V případě výkonů v blízkosti anebo s otevřením vedlejších dutin nosních je důležité se po dobu 14 dní vyhnout smrkání či kýchání se zaspaným nosem pro riziko vzniku komplikace, která musí být řešena na lůžkové chirurgii. V případě rýmy doporučujeme použít adstringentní kapky. Při kontrole lékař odstraní stehy a zhodnotí kvalitu hojení a případně provede úpravu režimových doporučení. Další kontroly bývají plánovány pouze při výskytu komplikací. Rána v období do odstranění stehů není zhojená a drží pouze tenkými stehy. Jeden týden po operaci prosím pojídejte pouze kašovitou stravu a pokud to lze, používejte tu stranu úst, kde operace nebyla provedena. Kvalitní pooperační péče je pevnou součástí léčby, důležitou jako kvalitně zvládnout výkon samotný a je předpokladem úspěšného a nekomplikovaného zhojení rány. Za personál Elzet dental s.r.o. MUDr. Zdařil