Zubní hygiena

Pro mnoho lidí je pojem dentální hygiena dosud neznámý, nicméně je dnes neoddělitelnou součástí moderní stomatologie. Jedná se o obor, který se věnuje zubní prevenci a některým estetickým zubním výkonům.Dentální hygienou lze preventivně zabránit téměř všem onemocněním, způsobených zubním plakem v dutině ústní, jako je zubní kaz, zánět dásní, parodontitida ( laicky parodontóza) a vyléčit či zastavit již vzniklá onemocnění. Při pozdním záchytu onemocnění lze alespoň dobu ke ztrátě zubů oddálit a případně omezit množství a závažnost celkových komplikací onemocnění.

ElzetDental ElzetDental ElzetDental

Přestože je současné lékařství velice moderní a dokáže vyléčit mnoho zdravotních problémů, dosud platí, že nejlepší je nemocem předcházet a neonemocnět, a že nejhodnotnějším materiálem na rekonstrukci zubů je vlastní zubní tkáň. Ve stomatologii je prevence poměrně jednoduchá, jelikož je známá hlavní příčina onemocnění , kterou je zralý zubní mikrobiální povlak. Ošetření dentální hygieny provádí dentální hygienistka, odbornice s licencí , dle léčebného plánu stanoveného a kontrolovaného zubního lékaře. Teprve správně zvládlá hygiena je podmínkou možností zhotovení moderních a šetrných estetických výkonů ve stomatologii či implantologie a násobně prodlužuje životnost zhotovených výkonů. Sama o sobě však zubní hygiena není náhradou pravidelných zubních prohlídek.

ElzetDental ElzetDental

Náplň práce dentální hygienistky:

• Vstupní komplexní vyšetření pacienta (anamnéza, stav chrupu, stav měkkých tkání, parodontologické vyšetření, úroveň ústní hygieny)
  • Nácvik ústní hygieny přímo v ústech pacienta
  • Pravidelné stanovení úrovně zubní hygieny a přeměření indexů kvality hygieny
  • Stanovení správných hygienických pomůcek
  • Výběr správných šířek mezizubních kartáčků na zákledě indexů krvácivosti
  • Odstranění mikrobiálního plaku
  • Odstranění zubního kamene
  • Odstranění pigmentací pískováním (tmavé stopy na povrchu zubů od čaje, kávy, kouření apod.)
  • Leštění zubů
  • Léčba parodontózy dle léčebného plánu stanoveného zubním lékařem
  • Ošetření citlivých zubních krčků a klínovitých defektů fluoridací či laky
  • Bělení zubů
  • Úprava a leštění výpln
  • Motivace pacienta k péči o vlastní chrup
  • Prodej pomůcek zubní hygieny přímo na našem pracovišti

Dentální hygienistka vždy spolupracuje týmově s ošetřujícím zubním lékařem a její péče je určena každému, komu vskutku na vlastních zubech záleží a chce si je zachovat zdravé a krásné po celý život!

Kontrola indexem BOB

Jak probíhají jednotlivé návštěvy u zubní hygienistky?

ElzetDental Sklon k tvorbě zubního povlaku a kamene je u každého jedince individuální, proto je osobitý i u každého nácvik orální hygieny. Při jednotlivých návštěvách nelze postupovat vždy totožně, ale obecně platí několik kroků, které jsou prováděny u každého pacienta.

V první řadě se provede pacientova anamnéza, která zahrnuje jaké léky užívá, jeho choroby, operace, alergie a zda je kuřák či nikoliv. Poté následuje vyšetření měkkých tkání a stavu chrupu. Zjišťuje se stav dásně a vzhled sliznice a jazyka. U stavu chrupu se odhaluje přítomnost a kvalita výplní (příp. neošetřených kazů), viklavost zubů, přítomnost protetických prací (korunky, můstky, zubní náhrady), furkací (odhalený prostor mezi kořeny jednoho zubu) apod.

Potom se provádí vlastní hygienické vyšetření krvácení dásní, většinou indexem BOB ( bleeding on brushing- krvácení na podráždění mezizubním kartáčkem). Při tomto vyšetření je vybraným mezizubním kartáčkem jemně podrážděn mezizubní prostor každého zubu a podle přítomnosti krvácení se vyšetření zadá do digitální aplikace. Hodnoty vyšetření se pak sečtou do sumárního procentuálního skóre od 0 do 100 % , kde 0 jsou zdravé dásně. Toto vyšetření je zasláno pacientovi i s přehledem v jakém prostoru se používá jaká velikost (barva ) mezizubního kartáčku.Vysoké indexy krvácení jsou předpokladem vzniku parodontozy v či kazu v budoucnu a bývají kontraindikací většiny zubních výkonů.

ElzetDental ElzetDental

Před léčbou je tyto indexy opakovanými kontrolami snížit na adekvátní úroveň a to lze docílit jedině každodenním a správným používáním mezizubních kartáčků.

Podstatné je i pravidelné přeměřování správnosti šířky mezizubních kartáčků , zejména v počátku při silnějších zánětlivých stavech. I při pravidelném používání mezizubních kartáčků může být při absenci pravidelného přeměřování péče pacienta neefektivní a v konkrétních prostorech nemusí zabránit vzniku kazu či vážné progresi paradentozy.